Články od vody

Zde najdete spoustu zajímavých článků, které pro vás píšeme. Užijte si čtení.

Úspěch slavkovských rybářů

V neděli 5. 5. se konalo na rybníku ve Vícemilicích místní kolo rybářských závodů – Timár ligy. Slavkovský rybářský kroužek reprezentovali celkově 4 mladí rybáři.

Závodilo se hned v několika disciplínách. Stěžejní a nejvíce bodovanou disciplínou byl závod v rybařině, který trval 3 hodiny. Každý gram ulovené ryby se rovnal jednomu bodu do závodu. V souběhu s rybolovem probíhala i druhá disciplína v poznávání jednotlivých druhů ryb z fotografií. Po ukončení první části, mladí rybáři měřili svoje síly v hodu na cíl udicí a hodu na cíl krmnou koulí.

Z celkového počtu 15 rybářů se slavkovští kluci umístili na 9. Jan Dopita, 6. Lukáš Janek, 2. Adam Randýsek a vítězném 1. místě Jan Dopita. Skvělá zpráva je, že v dalším kole krajského kola budeme mít za Slavkov dva reprezentanty.

V závěru bych chtěl poděkovat pořadatelům a sponzorům, a to zejména DSO Ždánický les a Politaví, MRS, Timár a všem dalším nadšencům do rybařiny, bez kterých by tato akce proběhnout nemohla.

Výlet Kelčany 2024

Předposlední dubnový víkend jsem se opět vydali na lov ryb. Tentokrát na soukromý rybník do Kelčan. Počasí bylo vskutku aprílové. Rybám to ale vůbec nevadilo. Povedlo se nám ulovit hned několik kaprů přes 70 cm, dva amury přes 80 cm a další bílou rybu.

Po celou dobu výletu probíhaly týmové závody, které vyhrála skupinka ve složení Honza Žurek, Lukáš Janek a Jakub Dvořák.

Celý výlet jsme si moc užili a více fotek naleznete na: https://www.rajce.idnes.cz/momrsslavkov/album/kelcany-jaro-2024

"Dírkování" 2024

Lednové počasí je pro rybáře nevyzpytatelné. V loňském roce v lednu byly ještě stále rybníky rozmrzlé a ryby braly celkem pěkně. Začátek letošního roku se nesl v podobném duchu, ale zhruba v polovině ledna došla studená fronta a na hladinách rybníků se vytvořil led. To je pro rybáře v posledních letech čím dál větší svátek. Se zamrzlými vodními plochami přichází také lov na dírkách, který má úžasnou atmosféru. Nevím, jestli je to tím, že v zimních měsících je pro nás rybaření vzácnější nebo tím, že ryby, které lovíte plavou přímo pod vámi. Ale "dírkování" má prostě svoje kouzlo. Proto jsme se jako každý rok vydali se slavkovským rybářským potěrem na lov pstruhů.

Již tradičně jsme vyrazili lovit na Zukalův rybník do Podolí. K revíru přijíždíme okolo 8 hodiny ranní, zakupujeme si povolenky a jde se na to. Jako první je potřeba udělat dírku. Na to se používá takový speciální vrták, kterým šikovný rybář vyvrtá 10 dírek během pár minut. Dírky vrtáme asi 10 m od břehu, kde si myslíme, že by se pstruzi mohli vyskytovat. Lovíme převážně na mastné červy a speciální těsta, která jsou určena na lov pstruhů. Někteří zkoušejí i lov na umělou nástrahu. Bohužel pstruzi s námi moc nespolupracují. Špekulujeme, co děláme špatně, protože jen pár metrů od nás kolegové rybáři tahají pstruha za pstruhem. Zkoušíme dokonce i jejich návnadu, ale nic. Nám prostě pstruh asi nezabere.

Okolo 11 hodiny odpolední někteří kluci mění místo. Nadále trpělivě čekáme a lákáme pstruhy na naše "voňavé" nástrahy. Konečně se některým z nás daří lovit první kousky. Nejúspěšnější je Honza Žurek, který do konce výletu nakonec uloví 6 pstruhů duhových. Pomalu už začínáme být unavení. Ono několik hodin posedávat u dírky a nehnutě sledovat splávek v několika stupních pod nulou není žádná legrace. Postupně se střídáme na obědě v místní hospůdce, aby udice byli stále ve vodě. Celkově se nám nakonec povede ulovit do 10 kousků krásných "duháků". Výlet jsme si opět moc užili a doufáme, že příští rok naše hladiny opět aspoň na krátkou dobu zamrznou a my si budeme moci vychutnat lov na dírkách.

Petrův zdar

Adam Janek

Výlet mladých rybářů na kapitální štiky

V sobotu 11. 11. jsme se s mladými rybáři opět vydali za rybami. Jelikož teplota vody už klesá a malé rybičky se stahují do hlubší vody, začíná nejlepší doba na lov dravců. My jsme proto neváhali, nachytali "nástražky" a plní očekávaní v naději ve velkou zubatou vyjeli na Vysočinu, na malý rybníček jménem Kuchyňka, kde se obrovské štiky nacházejí (největší přes 120 cm).

Vyrážíme hned v brzkých ranních hodinách, protože cesta trvá déle než dvě hodiny a silnice na Vysočině se už pomalu začínají vlivem mrazíku lesknout a klouzat. Na revír dorážíme mezi 8 a 9 hodinou ranní, vybalujeme udice, napichujeme nástražní rybičky. Lov začíná. Na místě nám se vším pomáhá ochotný pan správce. První záběr na sebe nenechá dlouho čekat. Splávek nahozený pár metrů od břehu se rozjíždí a pochvíli potápí. V tom mladý rybář zasekává a po krátkém souboji je první královna našich vod na břehu.

Záběry přicházejí celkem pravidelně. Do 12 hodiny odpolední už máme na břehu několik menších štik okolo 60 cm a jednu trochu větší okolo 75 cm. Dokonce se jednomu z kluků povedlo na přívlač chytnout i okouna, který měřil téměř 35 cm.

V odpoledních hodinách se začíná kazit počasí. Předpověď, která hlásila mírný déšť se začíná naplňovat. Rybám to ale nevadí. Právě naopak. Jak začíná pršet, začínají brát ještě víc. V jeden moment se dokonce stane, že jsou na udicích 3 štiky zároveň. Začíná se i zvětšovat velikost ryb. Po pár hodinách odpoledního rybaření jsme již měli na břehu 12 štik, z nichž největší atakovala hranici 1 metru.

Začíná se již ale stmívat. Déšť zesiluje a my balíme. Celkově se nakonec podařilo ulovit 13 štik, 5 kaprů a jeden okoun. Výlet se opět povedl a my se těšíme, až opět vyrazíme na ryby.

Výlet na jesetery

Začíná podzim, voda se ochlazuje a s tím i přichází ideální doba k lovu ryb. S rybářským kroužkem již tradičně jedeme zahájit sezónu na rybník do Rebešovic, kde se pokusíme o nějaké pěkné úlovky.

Tentokrát nás jede celkově 9 a náš cíl je ryba, která vody naší planety brázdila již v období svrchní křídy (cca před 80 miliony let). Ryba, která sežere téměř vše, ale úplně nejlépe reaguje na různé druhy sýrů (my konkrétně lovili na eidam, romadúr a camembert.) Vy, kteří se v lovu ryb trochu vyznáte, tak už vám je určitě jasné, jaký je náš cíl. Jeseter. Jeseteři jsou opravdu zajímavým druhem, kterého chytnout na svazových vodách je téměř nemožné, proto vyjíždíme na vodu soukromou. A opět se nám dařilo.

První kousky jsme vytáhli hned po chvíli. Celkově se nám podařilo ulovit více než 25 kusů této ryby (konkrétně druhy jeseter ruský, jeseter jadranský, jeseter sibiřský, jeseter hvězdnatý). Kromě jeseterů jsme nachytali i tradičnější druhy ryb. Na břeh se podívalo několik kusů kapra obecného (největší okolo 85 cm), několik amurů (největší okolo 90 cm), lín a pár kusů bíle ryby.

Rybaření jsme si opět moc užili a za sebe mohu říct, že jsem byl až překvapený, jak někteří mladí příznivci Petrova cechu dokázali číhat u udic až do ranních hodin. Celkově výlet hodnotím velmi pozitivně a již se těším až vyrazíme znovu.

Rybářský tábor v Bučovicích

Tak jako minulý rok jsme se dne 31.7 - 4.8. 2023 rozhodli uspořádat letní Rybářský příměstský tábor ve spolupráci s DDM Bučovice a MRS- pobočným spolkem Slavkov u Brna. Místem konání byl jako každý rok, krásný rybník ve Vřesovicích revír Kyjovka 4A. Táboru se zúčastnilo úctyhodných 17 dětí, které byly zapáleny do rybaření a neodradilo je ani chladné a deštivé počasí. Děti si vyzkoušely lov na plavanou, položenou a lov dravých ryb přívlačí. Děti lovily převážně kaprovité ryby jako např. karase stříbřitého, cejnka malého, plotici obecnou, perlína ostrobřichého, lína obecný a kapra obecného. Pokud nám dovolilo počasí, tak jsme si opakovali základní povinnosti každého rybáře, navazování montáží, poznávání druhů ryb atd. Poděkování patří všem, kteří se podíleli na uskutečnění tábora.

Petrův zdar: Libor Konečný - vedoucí RK Bučovice

Rybářský tábor 2023

Od 10 do 14. července proběhl příměstský rybářský tábor ve Slavkově u Brna. Účastnilo se ho celkové 11 mladých rybářů, kteří během týdne nachytali spoustu kapříků, líny a bílou rybu.
Během týdne jsme měli možnost vyzkoušet hned několik stylů lovu ryb. Věnovali jsme se tradičním metodám lovu, a to zejména na plavanou a položenou na slavkovských rybnících, ale také jsme vyrazili rybařit na řeku Litavu, kde jsme zdolali mnoho kusů jelců a hrouzků.
Tábor jsme ukončili rybářskými závody, které se konali v týmech po 2 či 3 rybářích. Na prvním místě se umístil tým nejmladších rybářů ve složení Lukáš Janek, Eduard Bílek a Kryštof Bílek. Celkově se jim povedlo nachytat 5 kaprů a 13 kusů bílé ryby. Tábor jsme si troufnu říct všichni užili a už se těším na další ročník.

Memoriál Františka Capity 2023

Dne 24.6.2023 se konaly v Bučovicích na rybníčcích rybářské závody - Memoriál Františka Capity, kterých se zúčastnilo celkem 53 rybářů. Na revíru Křovačka 1 rybařily děti do 15 let, kterých bylo 22. Na prvním místě se umístil Konečný Radim s délkou ulovených ryb 314 cm. Jako druhá skončila Miroslava Konečná s délkou ulovených ryb 194 cm. O třetí místo se stejným počtem ulovených 182 cm. se podělil Rotrekl Vojtěch a Doležal Lukáš. Dospělí rybáři, kterých bylo 31 lovili na revíru Cézava 3a. Na prvním místě se umístil Krátký Roman s 920 cm. Na druhém místě Bartoň Petr s 662 cm. Na třetím místě Horák Jan 598 cm. Poděkování patří všem těm, kteří se podíleli na přípravě závodů, sponzorům a především samotným rybářům.

Za pobočný spolek Slavkov u Brna
Libor Konečný.

Výprava na lov sumce velkého

Na konci června jsme se vydali na víkendové rybaření, abychom se rozloučili s dalším školním rokem rybářského kroužku. V létě díky vysokým teplotám jsou kaprovité ryby často líné a moc neberou. Za to 16. června začíná sezóna lovu dravých ryb. Cíl byl tedy jasný. Zdolat největší českou rybu.
Na sumce velkého jsme vyrazili na svazovou řeku v Moravském rybářském svazu. Jako nástrahy jsme používali živé rybičky, žížaly a halibut pelety. Ikdyž se sumcům moc nechtělo, tak se nám povedlo několik kousků zdolat. Celkově jsme za víkend chytli 2 sumce ( největší 122 cm) a překvapili nás i štiky, celkově 4 (největší 97 cm).
Víkend jsme si opět moc užili a těšíme se na další rybářské výpravy.

Instruktor Adam Janek

Rybářský svaz rozšiřuje svoje řady

9.5 proběhlo předávání povolenek a pasování dětí.

Napotřetí to vyšlo!

Na konci dubna jsme se opět vydali na lov jeseterů. Tentokrát jsem zvolili rybník v Rebešovicích. Změna místa, ryba jistá, říká se mezi rybáři.
Na rybník jsme dorazili v sobotu v odpoledních hodinách. Počasí nám sice nepřálo, ale s vidinou velkého jesetera jsme se úspěšně zabydleli a nahodili udice. Po chvíli bylo jasné, že si tentokrát moc neodpočineme a v síti podběráku se mrskal první jeseter o délce 120 cm. Cíl byl splněn v první hodině naší výpravy.
Ryby nám brali po celou dobu. Celkově jsme nachytali 4 amury, 26 jeseterů a kapry jsme přestali nakonec počítat. Dokonce nastali i situace, kdy jsme na břehu měli tři úlovky naráz. Nejvíce rybám chutnaly halibut pelety a boilie s příchutí oliheň.
Výlet jsme si opět moc užili. A těšíme se, až se znovu vydáme pokořit naše osobní rekordy.

Více foto naleznete na adrese:

Praktická výuka mladých rybářů

Dnes v dopoledních hodinách děti z rybářského kroužku DDM Bučovice prováděly praktickou výuku na rybníčkách v Bučovicích.

Více foto na: https://momrsslavkov.rajce.idnes.cz/prakticka_vyuka_bucovickych_rybaru/

Úklid rybníků v Bučovicích

V sobotu 1.4. 2023, se sešlo v dopoledních hodinách na rybníčcích v Bučovicích třicet příznivců Petrova cechu. Účelem této početné skupiny, která se skládala převážně z nastávajících mladých rybářů, rybářek a jejich rodinných příbuzných, bylo provést úklid kolem rybářských revírů Křovačka 1, Cézava 2, Cézava 3A a místního potoka Kloboučky. Dobrovolníci posbírali přibližně patnáct pytlů odpadků , proto pro ně byla přichystána zasloužená odměna, v podobě zabíjačkového kotle, opékání špekáčků, projížďka na lodičce a drobné sladkosti.

Poděkování patří především všem dobrovolníkům, kteří se akce zúčastnili, TS města Bučovice, které zajistily odvoz odpadků a pomůcky pro sběr, MRS – pobočnému spolku Slavkov u Brna za zajištění občerstvení.

Petrův zdar : Libor Konečný

Více foto na: https://momrsslavkov.rajce.idnes.cz/Bucovicti_rybari_uklizi/

Mladí rybáři vyrazili na pstruhy

Zima je pro rybáře obdobím, kdy se praktikuje takzvaný lov na dírkách. V čem to spočívá? No za předpokladu, že rybníky zamrznou, rybáři si do ledu speciálním vrtákem udělají dírku a následně v ní chytají. Ale přeci všechny ryby v zimě spí? To vlastně také není úplně pravda. V zimě se dá ulovit spoustu pěkných ryb, a i když nám letos bohužel opět nezamrzlo, s rybářským kroužkem jsme se vypravili na pstruhy na Zukalův rybník, který se nachází v obci Podolí.

Naše rybářský "výprava" se konala 29. 01. 2023. Teploměry ráno ukazovaly nějaká ten stupeň pod nulou, to ale mladé a natěšené rybáře ze Slavkova rozhodně nezastavilo. I když rybaření v těchto podmínkách je poměrně složité, protože nám často zamrzala očka u prutů a ryby nejsou tak aktivní, jako když je voda teplá, povedlo se nám zdolat několik úlovků. Nejúspěšnějším lovcem celého dne se stal Václav Mrázek, který ulovil tři krásné "duháky" (pstruhy duhové). Ryby nejlépe reagovaly na umělé nástrahy a to zejména na třpytky a drobné gumové napodobeniny vodních tvorů. Okolo oběda jsme si zaslouženě pochutnali na dobrotách, které nám připravili ve zdejší hospůdce a poté se už rozjeli zpět do tepla našich domovů.

Podzimní lov štik

S rybářským kroužkem jsme vyrazili na lov štik, kde se nám doopravdy dařilo. Podařilo se nám zdolat opravdu spoustu kousků královen našich vod.

Odkaz na více fotek: https://momrsslavkov.rajce.idnes.cz/Rybarsky_krouzek_-_lov_stik_podzim_2022/

Výprava na jesetera II.

Ze soboty 8. října na neděli 9. října jsme s rybářským kroužkem pro pokročilé vyjeli na lov jeseterů na rybník do Kelčany. Z počátku se nám úplně nedařilo, ale doufali jsme, že s příchodem noci by se situace mohla zlepšit.
Někteří kluci probděli celou noc, bohužel se nám ale v noci povedlo ulovit jen pár kapříků a nějaké zlaté rybky (líná obecného).V neděli nás hned od rána hřálo sluníčko. Okolo 10 hodiny se nám povedlo splnit cíl naší výpravy. Jesetera jsme dostali na udici, a poté i na břeh. Nedosahoval sice obřích rozměrů, ale byla to ryba, kterou někteří kluci ještě nikdy na živo neviděli.

Závěrem bych chtěl poděkovat DDM ve Slavkově i PS MRS ve Slavkově, že nás v takových akcích podporují. Doufám, že další rybářské výpravy se ponesou v podobném duchu a posuneme velikost našich úlovků zas o kousek dál.

Instruktor rybářského kroužku

Příměstský rybářský tábor Bučovice

Dne 1.8.-5.8. 2022 se konal rybářský příměstský tábor, který pořádal DDM Bučovice a to na vřesovickém rybníku revír KYJOVKA 4A. Táboru se zúčastnilo 15 dětí, které se zdokonalovaly v rybaření. Děti si vyzkoušely lov na plavanou, položenou a také lov dravých ryb přívlačí. Každý den se dětem podařilo ulovit několik druhů ryb jako například karase stříbřité, plotice obecné, cejnky malé, perlíny ostrobřiché, líný obecné a kapry obecné. Mezi záběry jsme si opakovali práva a povinnosti každého rybáře. Například.:hájení jednotlivých druhů ryb nebo vyhledávání revírů v bližších podmínkách výkonu rybářského práva. Největší ulovenou rybou byl krásný kapr obecný (lysec) 60 cm. , kterého ulovila na plavanou nejmladší rybářka Terezka. Závěrem bych chtěl poděkovat MRS - pobočnému spolku Slavkov u Brna, který přispěl finančním i věcným darem. Také velké díky patří Panovi Liborovi Křížovi za každodenní dovoz a odvoz dětí a v neposlední řadě děkuji všem malým rybářům za hezké zážitky od vody.

Petrův zdar Libor Konečný

Příměstský rybářský tábor

Ve dnech 15. 8. - 19. 8. 2022 se konal na slavkovském rybníku rybářský tábor. Celkem se táboru účastnilo 10 dětí. První dva dny jsme se s malými rybaříky trochu trápili. Ryby nám moc nebraly a teplé počasí nás také nešetřilo. Třetí den to ale začalo. Hned od rána jsme zdolávali spoustu ryb. Nejlepším úlovkem dne byl určitě téměř půlmetrový sumec, kterého ulovil nejmenší účastník Vojta.
Další dny už probíhali v podobném duchu. Konec tábora jsme zakončili rybářskými závody. Konečným vítězem se stal Radim, který ulovil 5 kaprů. Jsem rád, že během tábora nikdo neutrpěl nějaké větší zranění, každý si chytl aspoň nějakou tu rybku a doufám, že si děti užily celý tábor stejně jako já.

Vedoucí Adam Janek

Ohlédnutí za " Benátskou "

Slavkovští rybáři uspořádali u příležitosti 80. výročí od založení svého spolku kulturně společenskou akci " Benátskou letní noc ". Tato se uskutečnila v sobotu 23. července v reprezentativních prostorách zámeckého nádvoří. Celým večerem provázela svojí hudební produkcí kapela Karel Gott Revival Morava a tančící měli k dispozici dva parkety. S odstupem času jsem dodnes nezaznamenal ze strany přítomných hostů žádnou připomínku a sám za sebe mohu tvrdit, že bylo organizačně vše dobře připraveno. Velké poděkování patří taktéž všem naším stálým partnerům. Jen ta účast byla mizerná.

Petr Zvonek - jednatel spolku

Foto - Miroslav Marek

Výprava na jesetera

Na zakončenou naší "kroužkovské" rybářské sezóny jsme se vydali opět k vodě. Cíl byl jasný, jeseter. Všichni plní očekávání jsme dorazili na rybník do Kelčan a po zakoupení povolenek letěli naše nástrahy do rybí kuchyně. Bohužel smůla se nám lepila na paty a o jediného jesetera, který nám zabral o půl druhé ráno, jsme přišli. Druhá noční ryba s námi také vypekla, když fikaný amur zvládl vyskočit ze sítě podběráku. Ráno se nám ale zadařilo ulovit krásného kapříka o délce 65 cm a těsně před odjezdem nás potěšil kapr o délce 84 cm. Myslím, že všichni jsme si výlet moc užili a těším se na nové tváře, které se k nám na podzim přidají.

Za rybářský kroužek Instruktor Adam Janek

Rybářské závody ve Slavkově u Brna 2022

V sobotu 28. května se nám po dvou letech neplánované výluky podařilo uspořádat tradiční společné rybářské závody pro dospělé a mládež. Díky zdařilé propagaci i v okolních městech a obcích byla účast startujících na hranici kapacity připravených lovných míst. Celkem se při prezentaci od šesté hodiny ranní zaregistrovala rovná stovka rybářů. Z toho evidovaných 52 dětí do 15-ti let. Samotný závod byl odstartován v sedm hodin a ukončen v jednu hodinu po poledni. Polojasné počasí kazily snad jen silnější poryvy větru. Absence deště byla vítaná a ryby braly, o čemž svědčí výsledková listina. Soutěžilo se ve čtyřech kategoriích. Bodování probíhalo v systému co centimetr délky ulovené ušlechtilé ryby, to jeden bod a co jeden kus bílé tzv. plevelné ryby, taktéž jeden bod. Jaké bylo skóre po vyhodnocení výsledků, představují následující postupová místa. Do kategorie žen se přihlásily tři dámy. Třetí místo patřilo paní Harachové, která ulovila dva kapříky. Druhá byla paní Novotná se čtyřma a první příčka patří paní Vaňkové se sedmi kapry. Mužů soutěžilo čtyřicet pět. Se stejným počtem dvanácti ulovených ušlechtilých ryb obsadili třetí a druhé místo pánové Kubricht a Gracl, který navíc odlovil 19 kousků bílé ryby. Absolutní prvenství si vychytal s celkovým počtem 897 bodů a dvaceti kapry pan Horák.

U kategorie dívek bylo registrováno sedm přihlášených. Třetí se umístila slečna Ilona Zichová s jedním kapříkem. Dva kapry a druhé místo obsadila slečna Zuzka Blechová a první post si vychytala se čtyřmi ulovenými rybami a 93 body Nikola Šafránková. Chlapců bylo registrováno čtyřicet pět. Eda Bílek na třetí příčce ulovil šest kapříků a pět běliček. Druhou pozici obsadil Kuba Prax se stejným počtem kaprů, ale s více body. První místo s celkovým počtem 643 bodů se čtrnácti ušlechtilými kapry obsadil Maxmilián Spáčil. Po vyhlášení výsledků zpříjemnila zbytek odpoledne přítomným návštěvníkům a soutěžícím svým hudebním vystoupením kapela Výlet a u rybářů nechyběla ani tradiční tombola. Závěrem chci poděkovat pořadatelům za angažovanost při přípravě a vlastní organizaci závodů a všem partnerům za podporu našeho spolku především při aktivní práci s mládeží.

Petr Zvonek - jednatel spolku MRS

Dírky bez dírek

V neděli 13. února jsme se s rybářským kroužkem vydali do Podolí na Zukalův rybník lovit pstruhy. Počasí nám na jednu stranu moc nepřálo, protože na rybníku už žádný led nebyl, ale na druhou stranu nás po celý den příjemně hřálo sluníčko. První hodiny byly těžké. Nedařilo se nám pstruhy na naše nástrahy nalákat. Rybí koncert přišel po poledni. Posilněni klobáskou jsme začali tahat pstruha za pstruhem. Nejvíce nám brali na rotační třpytky a "mastňáky". Dohromady jsme pochytali přes deset pstruhů duhových a několik sivenů amerických. Rybářský výlet jsme si opět moc užili. Za rybářský kroužek instruktor Adam Janek